Vill du sälja Majblommor i år och hjälpa andra barn?

10 mars, 2022 av Anna Lindström

Tack vare din  insats som Majblommesäljare  kan Majblomman motverka barnfattigdomen i Sverige.
Majblomman är alla barns blomma. Den säljs varje år av barn och pengarna som Majblomman får in dela ut som ekonomiskt stöd till barn som är i behov av det. Barn hjälper barn!

De flesta ansökningar som kommer till Majblomman gäller kläder och skor, fritidsaktiviteter och utrustning till fritidsaktiviteter. Majblomman hjälper barn att inte hamna utanför p.g.a. ekonomiska orsaker. Detta är du med och hjälper till med om du väljer att sälja Majblommor.

Större delen av inkomsten av Kallhälls scoutkårs insamling till Majblomman går till den lokala Majblommeföreningen här i Järfälla och de pengarna kommer nå barn här i Järfälla.
Du som säljer kommer också få behålla 10% av det du säljer för (men om du vill kan du självklart också välja att donera din vinst till Majblomman).
Kallhälls scoutkår får också 10% av vinsten som används i Majblommans syfte, att köpa in lånematerial, så att alla har möjlighet att vara med i Scouterna utan att behöva känna att man behöver köpa in dyr utrustning som t ex sovsäck, liggunderlag eller ryggsäck.
Hoppas du vill vara med och bli en hjälte och hjälpa till?

Du som vill sälja Majblommor vill vi fyller i detta formulär senast fredag 18 mars: https://forms.gle/fVWASyWacZ9Evo2d8

(du kommer sen få mer information mailad till dig om hur du kan sälja på ett säkert och tryggt sätt):

Årets Majblomma är designad av scouten Oskar Björklund från Spånga scoutkår.
Han tänkte på ett ägg när han gjorde designen. Han kom också på att organisationen Majblomman kan liknas lite vid ett ägg. Om äggulan symboliserar barnen så symboliserar det vita äggskalet Majblomman som fungerar som ett skyddande skal för barn.

Med anledning av kriget i Ukraina kan det vara värt att veta att alla barn som finns i Sverige och har ett behov kan ansöka om pengar från Majblomman.
Det spelar ingen roll om man har bott här sedan födseln eller flytt från t ex Ukraina (eller något annat land) för några dagar sedan. Majblommans ekonomiska stöd kan sökas av alla som är här och som har ett behov. Barn som är flyktingar, barn som söker asyl och barn som saknar svenskt personnummer kan söka ekonomiskt stöd, precis som alla andra.

I år kommer du ha möjlighet att både sälja Majblommor som vanligt
(du kommer få Majblommor och Majblommeväska av ledare) och i en webshop. När du anmält dig till att sälja Majblommor kommer du få mer information.
Här kan du se en film på hur Majblommeförsäljningen går till i år: