Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär scoutskjorta eller andra scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplagg i scoutdräkten är scoutskjorta, -t-shirt eller -piké med märken samt scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köp Scoutdräkten

Du kan köpa scoutdräkten, scoutmärken, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop. Begagnade scoutkläder går ofta att hitta på kårens basar. Det kan även finnas äldre scouter som har vuxit ur sina scoutkläder.

Kårhalsduk kan du köpa via din avdelningsledare. Den kostar 80 kronor och då får du även med vissa märken.

Märkesplacering

Att placera märken rätt är inte helt lätt. På scouternas hemsida finns en beskrivning av var märkena ska sitta. S:t Lars scoutkår har även tagit fram en mycket bra och förklarande beskrivning.